fredag 5. september 2014

Sex- Guds gave til menneskene!!!

I dag trykker Dagen IVOs innlegg om sex før ekteskapet. IVO er en blogg skrevet av 19 år gamle Ingrid Vatnar Olsen. Jeg leste blogginnlegget hennes i går. Et flott innlegg synes jeg i en tid hvor mange har et langt mer fritt syn på sek og sex i ekteskapet også i kristne settinger. Mange kristne velger f.eks. å leve i samboerskap før de gifter seg.

I går begynte jeg å lese noen av kommentarene IVO fikk på sitt innlegg. Innlegget har vakt stor interesse, og jeg må inrømme at jeg ikke orket å lese alle kommentarene. IVO fikk skryt fra mange, noen takket henne, og noen mente hun var dum og det som værre var.

bibel02

















Jeg tror at Bibelen er Guds ord. Jeg tror at de bud og forskrifter han har gitt oss er til vårt beste. Han har skapt oss, han har skapt sex. Sex er ment å være noe bra, som skal deles mellom to mennesker, mann og kvinne som gjengjelder hverandres kjærlighet, innenfor rammen av ekteskapet. Det var slik det var tenkt.

Det slår meg at man i dag har mer tabuer knyttet til å snakke om døden, enn til å brette ut om sitt eget sexliv for venner.
Mange føler seg presset til å ha sex, før de er klare. de hører venner snakke om det. reklamer er seksualisert. Filmer og serier gir oss intrykk av at man helst skal ha heftig dampende sex på første date. Det er slik alle gjør det! Falske forventninger og et falskt gruppepress, "alle gjør det", gjør at sex er ikke bare noe bra lengre - Dessuten har mange har opplevd seksuelleovergrep, fra en i familien, en bekjent eller en ukjent. Seksualtrakasering er et stort problem for mange, spesielt kvinner i mansdominerte yrker. Noen bruker seksualitet som et forhandlingsmiddel, og klatrer oppover karrierestigen via sjefens seng. Man kan også nevne utroskap som blir mer og mer vanslig. At noe er blitt vanlig betyr ikke at det er bra! Det finnes også mange meninger knyttet til homofili. Jeg skal ikke åpne for den debatten her.

Alle disse tingene gjør ikke sex til noe bra og positivt, slik det var ment til å være.
Det var Gud som oppfant sex, men det fulgte med spilleregler. Ved å følge spillereglene ville vi oppleve sex slik det var ment til å være.

Jeg kan av og til vær litt utålmodig, og da hender det at jeg trår litt hardt på gassen når jeg kjører bil. Det er mange som meg, og jeg vet at mange vet med seg selv at de har kjørt for fort, en eller flere ganger. Kanskje fikk du til og med en fartsbot engang?
...

De fleste gangene gjør det ikke så mye om man ligger 10 over, alle gjør det. Men det hjelper ikek å si det den gangen du blir vinket inn a onkel politi. Du er selv ansvarlig for dine valg. Du kan være uenig i fartsgrensen også, så mye som du vil. Det hjelper ikke. Vi kan ikke ta loven i egen hender. det er en grunn for at fartsgrensen er som den er. Kanskje er det en uoversiktig utkjørsel. Tenk om du  en gang i dine 10 over ikke kjarer å stoppe for 3 åringen som sykler ut i veien på sin nye trehjulsykkel.... Da blir plutselig konsikvensen av dine 10 over ganske stor.
Norske myndigheter har satt våre lover og regler for en grunn. Gud har også vårt beste i sine tanker når han har gitt oss seksuallivets spilleregler.

Om du velger å si at reglene ikke er gyldige for deg, er det du som må stå til ansvar for det en gang. Om du mener at det er gammeldags, så er det du som må stå til ansvar. Om du skylder på at alle andre  har gjort det, så er det du som må svare for hva du har gjort.

Jesus elsker deg, og du kan ikke gjøre noe for at han skal elske deg mer, eller mindre. Hans kjærlighet til deg er konstant. Han har betalt, og tatt på seg skylden du skulle hatt for dine feilgrep. Alt du trenger å gjøre er å bestemme deg for å slutte med det som er galt. Enten det er at du har brudt Guds spilleregler  for seksuallivet, eller det er på andre områder i livet du har gjort noe som strider mot Guds regler. Enten i tanker, ord eller i gjerninger. Han vil så gjerne få lov til å tilgi deg. Når du snur deg bort fra det som er galt også ber om tilgivelse fra det du har gjort er han nårdig og tilgir deg alt du har gjort, og du kan få lov til å begynne på nytt med blanke ark!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar